Managementul timpului este procesul de planificare si control al timpului petrecut pentru anumite activitati. Gestionarea buna a timpului permite unei persoane sa realizeze mai multe lucruri intr-o perioada mai scurta de timp, reduce stresul si asigura succesul in cariera.
Beneficiile managementului timpului
Abilitatea unei persoane de a-si gestiona timpul in mod eficient este importanta. Gestionarea buna a timpului duce la o eficienta si productivitate imbunatatite, mai putin stres si mai mult succes in viata. Iata cateva beneficii ale gestionarii eficiente a timpului:
- reducerea stresului;
- mai mult timp liber;
- mai multe oportunitati;
- capacitatea de realizare a obiectivelor.
Cum sa-ti gestionezi mai bine timpul?
Fiecare persoana isi abordeaza resursa de timp in felul sau. In special, oamenii se pot clasifica in urmatoarele categorii:
- cei care lucreaza mai eficient sub presiune si simt ca le catalizeaza productivitatea si creativitatea;
- cei care prefera sa se ocupe de mai multe sarcini in acelasi timp, ceea ce poate provoca uneori o pierdere a controlului si poate duce la dificultati in indeplinirea acestor sarcini;
- cei care nu se organizeaza sau o fac foarte prost, pentru ca nu isi iau timp sa se organizeze, ceea ce inseamna o risipa de energie si timp.
Reguli de urmat pentru un management eficient al timpului
Cele mai citite articole
Prin urmare, pare evident, o buna organizare este intotdeauna sinonima cu o buna eficienta si un bun management al timpului, termenelor si prioritatilor. Insa pentru a dezvolta un management eficient al timpului, trebuie urmate cateva reguli si respectate cateva conditii:
- Determinarea obiectivelor, precum si a termenelor limita asociate, considerand obiectivele ca fiind realizabile, concrete si masurabile;
- Pregatirea suficienta a activitatii utilizand timpul disponibil, optimizandu-l in acelasi timp, pentru a reduce cat mai mult timpii;
- Clasificarea sarcinilor in functie de prioritatea acestora;
- Controlarea gestionarii timpului prin analizarea rezultatelor obtinute in comparatie cu investitia de timp necesara fata de cea estimata in amonte.
Obiectivul final este deci acela de a planifica mai intai sarcinile cele mai profitabile si eficiente, asociindu-le cu resursa de timp necesara implementarii lor. Pentru a avea mai multa lizibilitate in lista sarcinilor de clasificat, acestea se pot enumera pe o tabla magnetica si imparti in mai multe categorii:
- Sarcini importante, dar neurgente, care ar trebui sa fie supuse planificarii;
- Sarcini importante si urgente, care ar trebui facute mai intai;
- Sarcini mai putin importante si urgente, care vor fi facute ultimele;
- Sarcini mai putin importante, dar urgente, care vor trebui delegate.
Asadar, managementul timpului presupune planificarea si implementarea eficienta a sarcinilor.
In concluzie
Inainte de fiecare zi de lucru, se vor enumera toate sarcinile care trebuie finalizate. Apoi se stabileste care este timpul necesar pentru a le finaliza. Daca exista deja intalniri programate pentru anumite ore – este important ca si ele sa fie trecute in calendar. Cand se planifica programul de zi, nu trebuie insa uitate pauzele – fie pentru un pui mic de somn, o plimbare scurta sau meditatie.